Menu

Inloggen vrijwilligers UVV

Vul onderstaande gegevens in om in te loggen bij UVV.

Wachtwoord vergeten?
Ben je vrijwilliger bij UVV en heb je nog geen wachtwoord? Registreer je hier.

Ik wil het leren zodat ik het daarna zelf kan doen

Mevrouw Mangal, hulpvrager bij UVV
Afgelopen zomer meldde Igor (28) zich bij UVV aan om als DigiMaatje ouderen te helpen met hun digitale vragen. Kort daarna werd Igor gekoppeld aan mevrouw Mangal (73) om haar verder wegwijs te maken met haar smartphone.

Het begon met mijn tuin
Zodra mevrouw Mangal de deur voor je opendoet, word je verwelkomt door haar positieve en gezellige persoonlijkheid. Mevrouw kent UVV al een tijd. “Het begon met mijn tuin. Door mijn reuma kon ik zelf de takken niet meer knippen, een tuinvrijwilliger kwam mij toen af en toe helpen. Later hoorde ik over DigiMaatje en toen heb ik een mobiel gekocht.”

Helpen met digitale vragen
Igor: “Ik werk als Technical Accountmanager bij een Amerikaans ICT bedrijf. Tijdens mijn werk ben ik altijd met computers en systemen bezig en heb daarom veel affiniteit met de digitale wereld. Het vrijwilligerswerk als DigiMaatje sprak me erg aan. Ik dacht: misschien kan ik hiermee mijn Nederlands een beetje verbeteren terwijl ik mensen help met hun digitale vragen.”
Mevrouw Mangal: “Ja, geweldig! Toen Igor mij kwam helpen met mijn iPhone had ik wat vragen over DigiD en de CoronaCheck app en ook had ik hulp nodig met het downloaden en gebruiken van verschillende apps.”

WhatsAppen
Mevrouw Mangal: “Voor de coronaperiode was het voor mij al belangrijk om goed met mijn telefoon om te kunnen gaan, maar de laatste tijd is het een stuk belangrijker voor mij geworden en voor veel oudere mensen om mij heen ook. Ik gebruik WhatsApp veel want ik heb heel veel vriendenkringen. Vroeg in de morgen komen er al allemaal appjes binnen. Maar ik slaap niet met mijn telefoon hoor, ik zet dan mijn telefoon uit want anders wordt het teveel voor mij. Als ik opsta heb ik al bijna 40 appjes ontvangen. Igor zegt lachend: “Ik heb gelukkig niet zoveel appjes als ik op sta.” Mevrouw Mangal: “Dat heb je echt met die oudere dames, we hebben niks te doen. Berichtjes zoals ‘wat ga je vandaag doen, bla bla’, dat soort dingen. Of: ‘aanbieding is bij de Aldi hoor, ga daar naar toe!”
 
Hulp vragen
Mevrouw Mangal inspireert nu ook andere mensen om hulp te vragen: “Iemand van WMO Radar gaat met mij mee. Wij komen dan 2 keer per maand met eten en drinken in een flat om de ouderen daar bij elkaar te brengen. Dan gaan we praten om te kijken welke dingen er spelen, je vangt dingen op en dan gaan we een kopje koffie drinken. Zo blijven we contact houden en vertel ik ook over DigiMaatje. Ik heb een bovenbuurvrouw die pas een mobiel heeft gekocht en zij zei: ‘Martha, ik wil je een leuk berichtje sturen, maar ik kan het niet’. Dus ik zei tegen haar: ‘ik stuur je het nummer van UVV, dan bel je ze en dan komt er een DigiMaatje bij jou’.”

Mijn telefoon is mijn maatje
Igor: ”Ik vind de combinatie van een praktisch en sociaal bezoek erg leuk. Wat ik leuk vind is dat ik ook dingen van mevrouw leer, zo heeft mevrouw verschillende televisiekanalen en heeft zij mij uitgelegd welke provider ik daarvoor kan gebruiken. Het is een wisselwerking.”
Mevrouw voelt steeds meer zelfvertrouwen als ze met haar telefoon bezig is en merkt ook verbetering. “Mijn telefoon is ook mijn maatje. Ik voel me zelfverzekerder en ik word er steeds beter in. Mijn dochter zei ook tegen mij: ‘Ma, als je niks te doen hebt, pak je je telefoon en ga ermee spelen. Daar leer je van’. En inderdaad! Ik ging bijvoorbeeld vroeger nooit op Facebook, maar nu kan ik veel zelf doen! Ik kan al die verloren jaren niet meer inhalen maar nu geniet ik ervan, ik zie echt de meerwaarde ervan.”

Vrijheid
Mevrouw Mangal: “Mijn telefoon brengt me in contact met andere mensen, het vergroot mijn sociale netwerk. Ik merk ook verbetering met digitale regelzaken zoals DigiD. Het geeft vrijheid en zelfstandigheid.” Igor: “Ik vraag bij een bezoek altijd eerst of mevrouw nog problemen heeft met haar telefoon en dan kijken we naar verschillende oplossingen. We kijken per keer welke vragen er spelen.” Mevrouw Mangal: “Igor zegt ook altijd tegen mij, als je vastzit met iets of graag ergens meer over wil leren, schrijf het op. Als Igor komt heb ik een blaadje paraat zodat hij precies weet waarmee ik zit. Op die manier gaan wij doelgericht aan de slag en kunnen wij het samen oplossen.” Igor: “Martha weet al bijna alles op haar telefoon, alleen kan het soms verwarrend zijn met verschillende wachtwoorden voor verschillende accounts en soms moet zij het 2 of 3 keer proberen voordat ze is ingelogd.”

Dankbaar werk
Igor: “Op mijn werk vertel ik weinig over mijn vrijwilligerswerk, maar mijn familie vindt het heel leuk dat ik dit doe. Het is dankbaar werk. Ik heb een oma gehad en haar hielp ik ook. Dit is ook voor mij een goede kans om iets anders te doen en ik vind het heel leuk.”
Mevrouw Mangal: “Ik zie zeker de meerwaarde van een DigiMaatje. Ik raad het andere ouderen ook aan. Doe het, dan ben je blij! Het is vaak makkelijker als een onbekende het je uitlegt. Ik zie het bij mijn kleindochter, als zij komt vraag ik of zij mij even kan helpen en dan zegt ze ‘ja geef maar!’ En dan heeft ze het al voor mij gedaan. Maar ik wil het zelf leren zodat ik het daarna zelf kan doen.”
Igor: “Ik denk dat het heel belangrijk is dat je iemand helpt. Ik werk veel en dat is goed, maar je kan ook iets voor iemand anders doen.”

Ken jij ook een oudere die een DigiMaatje kan gebruiken? Neem dan contact op via info@uvvrotterdam.nl of 010 - 413 08 77.

UVV is aangesloten bij het Netwerk Digitale Inclusie 55+. Met de organisaties in dit samenwerkingsverband versterken en ondersteunen we de digitale vaardigheden van 55+’ers in Rotterdam.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief